fredag 22 januari 2010

I vågens namn

Ett annat, närliggande misstag är det där med vågen. Jag brukade väga mig varje dag, i synnerhet när jag var inne i bantningsperioder. Jag hade järnkoll på vartenda hekto. Min ursäkt var att det annars barkade åt skogen fortare än kvickt. Jo, för det misstaget hade jag också begått. Struntade i att väga mig, åt "det jag kände för" - hade hört om någon som gjort så och gått ner sju kilo på ögonblicket. Själv gick jag UPP sju kilo på ögonblicket. Enda sättet för mig var att kolla vikten vareviga dag. Jag trodde att jag var tvungen att ha den kontrollen. Ja, jag var tvungen att ha den kontrollen.

Men ... vänta lite, vadå kontroll? Över vem och över vad? Ville jag gå ner i vikt eller ville jag inte?

Dagligt vägande har vissa nackdelar. Det är visserligen uppmuntrande när det går neråt, när man ser att något händer från dag till dag och man blir glad och inspirerad. Men det är f-n så nedslående när det står still, eller när man rentav går upp lite igen. Kroppen är ju ingen maskin, det går lite upp och lite ner, och ibland är man mer svullen än annars, och ibland måste vikten helt enkelt stå still ett tag för att man ska komma i balans. Man ser det ju på riktigt små barn. Ibland står de stilla i vikt- och längdkurvan, aptiten är sisådär, föräldrarna blir oroliga. Sedan börjar de plötsligt äta som galningar (alla som ammat känner till det här fenomenet) och kan inte få nog, och plötsligt blir de lite knubbigare. (Här blir vissa föräldrar oroliga igen.) Sedan drar de iväg på längden istället och blir smalare. Och så kommer en lugn period igen, och så vidare.
Vi vuxna har den längd vi har, och "ska" ju egentligen ha vuxit färdigt på tvären också, men det är väl inte så konstigt att en viktförändring i vuxen ålder också måste ske stegvis?

Så vågen kan skapa ångest, frustration och dessutom göra att man ger upp i förtid, eftersom "inget ändå händer". Dessutom blir man ju totalfixerad vid den. Den börjar styra ens humör. Men man kan ju inte ägna hela livet åt att väga sig ... Nu har jag begått detta misstag flera gånger, nu har jag lärt mig. Vägning idag eftersom jag började blogga, men nu får ni vänta ett bra tag på nästa siffra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar